Πέμπτη 29 Ιουλίου 2010

Διέξοδος με επιστράτευση

Με δυναμικό τρόπο, όπως είχε αποφασιστεί ένα 24ωρο πριν, απάντησε η κυβέρνηση στη χθεσινή άρνηση των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων να σταματήσουν την απεργία. Σε συνεχείς συσκέψεις, τηλεφωνικές επικοινωνίες και διαβουλεύσεις, Μαξίμου, υπ. Μεταφορών και συναρμόδιοι υπουργοί εξέτασαν όλες τις παραμέτρους, , τις νομικές πτυχές του θέματος και ανέπτυξαν τον «σκελετό» της απόφασης του πρωθυπουργού για την «πολιτική κινητοποίηση των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων.


Συνδικαλιστές των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων στο υπ. Μεταφορών
Συνδικαλιστές των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων στο υπ. Μεταφορών



Τα δεδομένα, όπως έκριναν, δεν επέτρεπαν την αναβολή της απόφασης. Το πλήγμα στην οικονομία, στον τουρισμό, στην αξιοπιστία της χώρας απέναντι στην «τρόικα» που κάνει τον έλεγχο για την πορεία εφαρμογής του μνημονίου αυτό το δεκαπενθήμερο, λειτούργησαν υπέρ της ανάληψης ευθυνών «εδώ και τώρα».

Οι απεργοί σε περίπτωση απειθαρχίας απειλούνται με πρόστιμα και ποινές φυλάκισης τουλάχιστον 3 μηνών
Οι απεργοί σε περίπτωση απειθαρχίας απειλούνται με πρόστιμα και ποινές φυλάκισης τουλάχιστον 3 μηνών


Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γ. Πεταλωτής προϊδέασε για την «επιστράτευση» λέγοντας νωρίς το μεσημέρι ότι «είναι δική μας επιλογή να υπερασπιστούμε το δημόσιο συμφέρον», τονίζοντας παράλληλα ότι δεν επρόκειτο για «επιταγή της τρόικας». Την ίδια ώρα, οι κ. Ρέππας και Τσιόκας από το υπουργείο Μεταφορών σχεδίαζαν τα απαραίτητα βήματα, ενώ έθεταν «τελεσίγραφο» στους απεργούς μέχρι τις 6.30 το απόγευμα να απαντήσουν σχετικά με τη στάση τους.

Ηταν θέμα χρόνου, λεπτών. Η αρνητική απάντηση ενεργοποίησε τον κυβερνητικό «μηχανισμό». Απεστάλη η σχετική εισήγηση από τον κ. Ρέππα και ο πρωθυπουργός εξέδωσε την απόφαση, για την εφαρμογή της οποίας ανέλαβαν την ευθύνη οι συναρμόδιοι υπουργοί, Υποδομών και Οικονομικών, καθώς και οι Νομαρχίες. Ο κ. Πεταλωτής αναφέρθηκε εν συνεχεία σε ανακοίνωσή του «στους σοβαρούς κινδύνους που ενέχει η παρατεινόμενη απεργία για τη δημόσια υγεία και τη σοβαρή διαταραχή στην κοινωνική και οικονομική ζωή της χώρας» και στην κήρυξη σε κατάσταση «επιστράτευσης» των ιδιοκτητών φορτηγών.

Αναλυτική ήταν και η παρέμβαση στη Βουλή, του υπουργού Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου, ο οποίος υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι «δεν μπορεί να τίθεται σε ομηρεία η κοινωνική ζωή από συντεχνίες - απόφαση της κυβέρνησης είναι να ανοίξουν τα κλειστά επαγγέλματα για να πέσουν οι τιμές».

Επί τριήμερο, το σύνολο βουλευτών του ΠΑΣΟΚ επίσης εξέφραζαν στις δημόσιες παρεμβάσεις τη «σύμπλευση» με τη συγκεκριμένη κυβερνητική κατεύθυνση, παρότι για άλλες αποφάσεις δεν απέφευγαν τη σκληρή κριτική. Ωστόσο, προηγήθηκε έντονο παρασκήνιο μέχρι την ώρα που άρχισε η επίδοση φύλλων πορείας στους απεργούς αργά το βράδυ.

Στο Μέγαρο Μαξίμου, οι συνεργάτες του πρωθυπουργού βρίσκονταν σε... διαρκείς συσκέψεις, συγκεντρώνοντας στοιχεία για τις «αθέατες πλευρές», αλλά εκ των βασικοτέρων για την προώθηση του σχετικού νομοσχεδίου. Κυβερνητικός παράγοντας εξηγεί ότι έγινε διαβούλευση επί μακρόν με τους ιδιοκτήτες κι ότι στο μεσοδιάστημα -από την κατάθεση του νομοσχεδίου μέχρι την ψήφιση το φθινόπωρο- υπάρχει η δυνατότητα να αντιμετωπιστούν τυχόν «αστοχίες» στο σχέδιο νόμου και να αποδειχθεί ότι «η κυβέρνηση ναι μεν δεν κάνει πίσω στο άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, αλλά επιδιώκει να συνεχιστεί ο διάλογος».

Το πρώτο μέλημα της κυβέρνησης έτσι κι αλλιώς είναι από σήμερα να αρχίσει η ομαλή πορεία στην τροφοδοσία καυσίμων ανά τη χώρα και παράλληλα οι ιδιοκτήτες να σεβαστούν τη διαδικασία - «υπάρχει κράτος, σύνταγμα, νόμος», τόνισε χθες ο κ. Πεταλωτής αναφερόμενος στην κυβερνητική απόφαση, αλλά και στην εφαρμογή της. Σε περίπτωση που οι απεργοί λάβουν τα φύλλα πορείας αλλά δεν «πειθαρχήσουν»; Η αφαίρεση της άδειας προβλέπεται από τον νόμο - εξήγησε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, ενώ είναι γνωστό ότι η «τρόικα» είχε «διαμηνύσει» για τις επιφυλάξεις της σχετικά με το τριετές μεταβατικό στάδιο για το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων και την πρόθεσή της να ζητήσει την άμεση εφαρμογή της Οδηγίας.

Πληροφορίες πάντως αναφέρουν ότι από σήμερα κιόλας, η ηγεσία του υπ. Μεταφορών θα καλέσει εκ νέου σε διάλογο τους εκπροσώπους των ιδιοκτητών.

ΦΩΦΗ ΓΙΩΤΑΚΗ

Οριστικό το «ναυάγιο» στις διαπραγματεύσεις
Ανυποχώρητοι οι μεταφορείς

Οριστικό «ναυάγιο», το οποίο οδήγησε στην απόφαση της κυβέρνησης για επίταξη φορτηγών και βυτιοφόρων Δ.Χ., σημειώθηκε χθες στις διαπραγματεύσεις μεταξύ κυβέρνησης και μεταφορέων.

«Μολών λαβέ» ήταν η άμεση απάντηση του προέδρου της Συντονιστικής Επιτροπής των Μεταφορέων, Γιώργου Τζωρτζάτου, ο οποίος εκτίμησε ότι κανένας αυτοκινητιστής δεν θα πειθαρχούσε στην επίταξη παρά τον κίνδυνο για ποινικές διώξεις.

«Συνεχίζουμε. Ας μας πάνε φυλακή. Δεν έχουμε τίποτα άλλο να χάσουμε. Αν νομίζει η κυβέρνηση ότι, με δύο ημέρες απεργίας, μπορεί να προχωρεί σε τέτοια μέτρα αντί να επιλέγει τον διάλογο, φέρει όλη την ευθύνη» τόνισε.

«Το θέμα έφυγε από τα χέρια μας πλέον» δήλωσε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Βυτιοφόρων Δ.Χ. Γιώργος Τσάμος, ο οποίος, πάντως, κάλεσε τους συναδέλφους του οι οποίοι θα λαμβάνουν τα δελτία επίταξης να έρχονται σε συνεννόηση με τα Σωματεία προκειμένου να αποφευχθούν επεισόδια μεταξύ των μεταφορέων.

Οι ίδιοι προσανατολίζονται να πειθαρχήσουν στη μία εντολή που αφορά στα οχήματα παραχωρώντας φορτηγά και βυτιοφόρα, αλλά προτίθενται να αρνηθούν να παράσχουν τις υπηρεσίες τους, όπως υπαγορεύει η δεύτερη εντολή στα φύλλα πορείας που άρχισαν να τους διανέμονται από χθες το βράδυ: «Εχουμε πάρει απόφαση να μη βγει κανείς για δρομολόγιο αύριο (σ.σ. σήμερα). Δεν έχουμε λόγο να φύγουμε από το πεζοδρόμιο. Ας πάρουν τα αυτοκίνητα, αλλά χωρίς εμάς» λέει ο γ.γ. των ιδιοκτητών βυτιοφόρων, Αγγελος Φαλάρης.

Τις προθέσεις της κυβέρνησης είχε ουσιαστικά προαναγγείλει από χθες το πρωί ο υπουργός Υποδομών, Δημήτρης Ρέππας, ο οποίος αμέσως μετά τη συνάντηση που είχε με την τρόικα και ερωτηθείς αν εξετάζεται το ενδεχόμενο πολιτικής επιστράτευσης, τόνισε πως «βεβαίως και το εξετάζουμε. Η Πολιτεία δεν είναι ανοχύρωτη, η κοινωνία δεν είναι απροστάτευτη».

Νωρίτερα οι ελεγκτές είχαν χαρακτηρίσει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο «άρτιο», απαιτώντας ωστόσο τη διαβεβαίωση του υπουργού ότι το κείμενο που παρουσίασε θα είναι και αυτό το οποίο θα κατατεθεί και στη Βουλή. Το οριστικό «ναυάγιο» του διαλόγου μεταξύ των δύο πλευρών είχε διαφανεί ώρες πριν ανακοινωθεί η επίταξη, καθώς η συνάντηση που είχε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών, Χάρης Τσιόκας, με τους μεταφορείς απέβη άκαρπη.

Η συνάντηση
Η συνάντηση, η οποία ξεκίνησε με δίωρη καθυστέρηση από την πλευρά των μεταφορέων, δεν άνοιξε δίαυλο επικοινωνίας. Αντίθετα επαγγελματίες του κλάδου που συνόδευαν τους συνδικαλιστές προχώρησαν σε φραστικές επιθέσεις και προπηλακισμούς εναντίον των δημοσιογράφων εντός του υπουργείου, ενώ και οι επικεφαλής των Ομοσπονδιών δεν έκρυβαν τη δυσαρέσκειά τους για το γεγονός ότι δεν κατάφεραν να συναντηθούν με τον υπουργό. Για «αδιέξοδο» έκανε λόγο αμέσως μετά ο κ. Τσιόκας, ο οποίος σημείωσε: «Εμείς με τους εργαζομένους δεν σταματάμε ποτέ τον διάλογο. Αλλά από εκεί και πέρα δεν θα επιτρέψουμε να παραλύει η χώρα».

Η θέση του υπουργείου ήταν να σταματήσει άμεσα η απεργία και να συζητηθούν θέματα όπως είναι το φορολογικό, το συνταξιοδοτικό και το αναπτυξιακό που αφορά στη σύσταση των νέων επιχειρήσεων. Ο κ. Τσιόκας ξεκαθάρισε στους απεργούς ότι δεν μπορεί να υπάρξει καμία αλλαγή στη φιλοσοφία του νομοσχεδίου και σε τρία βασικά σημεία τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου (3 χρόνια), στις μορφές οργάνωσης του επαγγέλματος με μόνο δύο είδη αδειών (εθνικές και διεθνείς) και τις προϋποθέσεις που ορίζει η ευρωπαϊκή οδηγία.

Οι συνδικαλιστές από την πλευρά τους ζήτησαν «πάγωμα» του νομοσχεδίου έως τις 30 Αυγούστου με έγγραφη διαβεβαίωση, αποζημιώσεις για τις άδειες σε βάθος χρόνου και ειδική προσαύξηση από το ΟΑΕΕ για όσους είναι άνω των 60 ετών και κοντά στη σύνταξη.

Μ. ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ

Μετά την απόφαση επίταξης
Η διαδικασία και ποιες κυρώσεις προβλέπονται

Την υπογραφή του πρωθυπουργού φέρει η απόφαση της επίταξης απεργών, μετά τη σχετική εισήγηση του αρμόδιου υπουργείου. Αμέσως μόλις υπογραφεί η απόφαση, ενεργοποιούνται τα αρμόδια υπουργεία Εθνικής Αμυνας, Δικαιοσύνης, Προστασίας του Πολίτη και στην προκειμένη περίπτωση και το Υποδομών.

Στα δελτία, τα οποία διανέμονται στους απεργούς, ορίζονται η ημέρα και η ώρα προσέλευσης σε συγκεκριμένο σημείο, το οποίο αναγράφεται, ενώ αναφέρονται και τα στοιχεία οχήματος (αριθμός κυκλοφορίας) και οδηγού.

Τα δελτία, τα οποία για την περίπτωση των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων Δ.Χ. ήταν έτοιμα από προχθές το βράδυ, φεύγουν από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας και επιδίδονται στους ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων Δ.Χ. από τα κατά τόπους αστυνομικά τμήματα. Αν ο παραλήπτης λείπει, προβλέπεται δυνατότητα θυροκόλλησης.

Σε περίπτωση που οι απεργοί δεν πειθαρχήσουν, προβλέπονται κυρώσεις, μία εκ των οποίων είναι και η αφαίρεση της άδειας. Επίσης, προβλέπεται «ποινική δίωξη με τη διαδικασία του αυτοφώρου», ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 3 μηνών και διοικητικά πρόστιμα.

Εντονες αντιπαραθέσεις
Ανέβηκαν οι τόνοι στη Βουλή

Η επιστράτευση των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων και η επίταξη των οχημάτων ανέβασε το θερμόμετρο της αντιπαράθεσης χθες το βράδυ στη Βουλή. «Κανένα επιμέρους αίτημα, καμία ειδική ομάδα δεν έχει το δικαίωμα να κρατά ομήρους όλη την ελληνική κοινωνία και να παραλύει τη χώρα και αυτό η κυβέρνηση θα το διασφαλίσει με κάθε πρόσφορο τρόπο. Τα κλειστά επαγγέλματα θα ανοίξουν γιατί έτσι θα πέσουν οι τιμές, γιατί έτσι θα βοηθήσει και την ανάπτυξη της χώρας», τόνισε ο υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου, προκαλώντας την αντίδραση των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ Κ. Μαρκόπουλος κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι δεν μπόρεσε να διαχειριστεί την κρίση και πυροβολεί τα... πόδια της.

«Η κυβέρνηση προσπαθεί να επιβάλει μια βάρβαρη πολιτική διά πυρός και σιδήρου», επεσήμανε ο Θ. Παφίλης (ΚΚΕ), ενώ ο Α. Ροντούλης (ΛΑΟΣ) αναρωτήθηκε αν εξαντλήθηκαν τα περιθώρια του διαλόγου. Ο Π. Λαφαζάνης (ΣΥΡΙΖΑ), από την πλευρά του, έκανε λόγο για «Ιουλιανό» πραξικόπημα το οποίο θα γραφτεί με μελανά γράμματα στην Ιστορία. Απαντώντας ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ Χρ. Παπουτσής ανέφερε με έμφαση «τι θέλει η ΝΔ, το ΚΚΕ και ο ΣΥΡΙΖΑ να ακυρωθεί κάθε δραστηριότητα, να καταργηθεί το κράτος;» και συμπλήρωσε ότι «η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να πάει μπροστά και να αλλάξει σελίδα».

Γ. Πίκουλας

Αντιδράσεις

ΝΔ: Εφτασαν στα άκρα
«Ακραία μέσα» χαρακτήρισε την απόφαση της κυβέρνησης για επίταξη η ΝΔ, καθώς ο υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Μεταφορών και Επικοινωνιών της Νέας Δημοκρατίας, Σταύρος Καλαφάτης, δήλωσε ότι «η κυβέρνηση όπως έστρωσε θα κοιμηθεί. Δεν έκανε ειλικρινή διάλογο και άφησε τα πράγματα να φτάσουν στα άκρα. Με δυσμενέστατες συνέπειες για όλη τη χώρα. Και τώρα σπεύδει με ακραία μέσα να λύσει μια ακραία κατάσταση που η ίδια δημιούργησε». Ο κ. Καλαφάτης είπε ότι η απελευθέρωση της αγοράς των μεταφορών θα έπρεπε να είναι το αποτέλεσμα σοβαρής μελέτης, αλλά η κυβέρνηση «αποδείχθηκε κατώτερη των περιστάσεων».

ΚΚΕ: Αδίστακτη η κυβέρνηση
Κατάπτυστη χαρακτήρισε την απόφαση του πρωθυπουργού για την επιστράτευση των οδηγών το ΚΚΕ, λέγοντας ότι «αποτελεί φυσιολογική κίνηση μιας αδίστακτης κυβέρνησης που έχει στόχο να τσακίσει κάθε απεργιακό δικαίωμα και να κάνει επίδειξη πυγμής στα λαϊκά στρώματα». Το ΚΚΕ επεσήμανε ακόμη ότι «η κατάπτυστη απόφαση αποδείχνει ότι το μόνο που απομένει να κάνει η κυβέρνηση είναι το άνοιγμα των τόπων εξορίας».

ΣΥΡΙΖΑ: Πραξικόπημα
Για νέο πραξικόπημα της κυβέρνησης έκανε λόγο ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Π. Λαφαζάνης, καταγγέλλοντας την «κλιμάκωση του Ιουλιανού πραξικοπήματος που θα γραφεί με μελανά γράμματα στην ελληνική ιστορία». Ο κ. Λαφαζάνης απευθυνόμενος στην κυβέρνηση από το βήμα της Βουλής είπε: «Πού οδηγείτε τη χώρα και τη Δημοκρατία; Καμία κυβέρνηση μετά τον πόλεμο δεν προχώρησε σε τέτοιου είδους μέτρα αυταρχισμού».

http://www.ethnos.gr
Related Posts with Thumbnails